نکات خرید فلنج‌

برای اینکه بتوانید لوله‌ها و شیرآلات را در سیستم‌های لوله کشی به یکدیگر متصل کنید؛ لازم است که از روش‌های مختلفی استفاده کنید. یکی از روش‌هایی که برای اتصالات لوله‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، استفاده از رینگ و فلنج می‌باشد.
انواع مدل فلنج از قطعات بسیار پرکاربرد برای اتصال موارد مختلف برای لوله کشی به حساب می‌آیند؛ پس اگر به دنبال این هستید، فلنج مناسبی را برای سیستم لوله کشی در نظر بگیرید؛ لازم است کلاس فلنج‌ها را به درستی تشخیص دهید، فلنج مناسبی را انتخاب کنید، آن را خریداری کنید.

انتخاب فلنج در صنایع بزرگ مانند پتروشیمی، نفت و گاز اهمیت بسیار زیادی دارد، حتماً باید با دقت بالا انتخاب شود. معمولاً برای اینکه بتوانند یک روش صحیحی را برای اتصال لوله‌ها در سیستم در نظر بگیرند؛ لازم است به عوامل متعددی توجه کنند. بنابراین برای اینکه بتوانید خرید فلنج را به بهترین شکل ممکن انجام دهید؛ باید مشخصات فلنج در نظر بگیرید.

فلنج

مدل‌های متنوع فلنج‌ها

انواع اتصالات فلنج به صورتی هستند که ویژگی‌ها و مزیت‌های مخصوص به خودشان را دارند. در صنایع متفاوت نیاز است تا متناسب با شرایطی که برای صنایع وجود دارد، فلنج مناسبی را برای آن در نظر بگیرند. در مرحله اول باید متوجه شوید، فلنج‌ها در چه مدل‌هایی هستند، بعد چه کاربری را برای شما به وجود می‌آورد.

فلنج‌ها یک سری قطعات دیسکی شکل هستند، برای اتصالات مورد استفاده قرار می‌گیرند. معمولاً از فلنج‌ها به صورت جفتی برای لوله‌ها، شیرآلات و قطعات سیستم لوله کشی استفاده می‌کنند.

جنسی که برای فلنج‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، جنس کاملاً متفاوتی است. می‌توانند از فولاد آلیاژهای آهنی مانند چدن استیل و موارد دیگر برای تهیه فلنج‌ها استفاده کنند.

جنسی که برای فلنج مورد استفاده قرار می‌گیرد، به لوله‌ای بستگی دارد که قرار است فلنج به آن متصل شود. در زمانی که قصد دارید، فلنجی را خریداری کنید؛ حتماً به لوله‌هایی که قرار است، به یکدیگر آن‌ها را وصل کنید؛ توجه کنید. باید بدانید که مواد اولیه‌ای که برای تولید لوله و فلنج‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، باید یکسان باشند.

در زمان خرید فلنج به این نکته مهم توجه کنید. فلنج‌ها با استفاده از انواع پیچ و مهره به یکدیگر متصل می‌شوند؛ پس همین اتصال پیچ و مهره باعث می‌شود، باز و بسته کردن و همچنین تعویض آن‌ها بسیار راحت‌تر شود.

مهره‌هایی که برای اتصال فلنج‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، از یک طرف به صورت رزوه‌ای و از یک طرف به مهره نیاز دارد یا اینکه سراسر به صورت رزوه‌ای هستند.
اینکه بتواند از نشتی آب و سیالات مختلف جلوگیری کنند، از واشر استفاده می‌کنند، یک آب‌بندی دقیقی را برای سطح در نظر می‌گیرند.

قابلیت اتصال ساده فلنج‌ها نسبت به اتصالات جوشکاری اهمیت بسیار زیادی دارند. شما به راحتی می‌توانید این فلنج‌ها را باز کنید یا اینکه آن‌ها را ببندید. در واقع تفاوتی که بین فلنج‌ها با اتصالات دیگر وجود دارد؛ همین روش متصل شدن می‌باشد. به همین دلیل برای اینکه بتوانید اتصالات بسیار عالی را به دست بیاورید؛ لازم است از فلنج‌های مناسبی برای انجام اتصالات در محل‌های متفاوت استفاده کنید.

اگر فکر می‌کنید، در فضایی نیاز به تعمیرات بسیار زیاد در خط لوله است؛ به بهترین شکل ممکن اتصالات فلنج را مورد استفاده قرار دهید. برای اینکه بتوانید خرید فلنج و انتخاب فلنج را در نظر بگیرید؛ لازم است، انواع مختلف فلنج‌ها را بشناسید، به آن‌ها توجه کنید.

یکی از مواردی که حتماً باید مورد توجه قرار بگیرد، نوع فلنج و تشخیص کلاس فلنج می‌باشد. فلنج‌ها بر اساس ویژگی‌های ظاهری کاربرد و نحوه اتصال آن‌ها به لوله یا قطعات مختلف در لوله کشی انواع متفاوتی دارند.

البته باید بدانید که هر نوع فلنج کلاس‌های متفاوتی دارند. یک سری از فلنج‌ها هستند، برای صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. ولی در مقابل یک سری از فلنج‌ها هستند، برای تاسیسات کاربری دارند.
باید به کاربری فلنج‌ها توجه کنید؛ زیرا هیچ وقت نمی‌توانید فلنج مخصوص صنعت را برای تاسیسات استفاده کنید.

فلنج

مهم‌ترین نکات خرید فلنج‌

نکته مهمی که برای خرید فلنج باید به آن توجه کنید؛ این است که به نیاز مشتری توجه کنید. در واقع زمانی که قصد دارید، فلنجی را خریداری کنید؛ باید متناسب با ویژگی‌هایی که نیاز دارید، یک رینگ و فلنج آهنی را به درستی خریداری کنید. با خریداری فلنج مناسب هزینه و زمان اجرا تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند. همچنین عمر مفید لوله‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند.

توصیه‌ای که برای شما داریم؛ این است، زمانی که قصد دارید؛ نوع فلنج را انتخاب کنید، تمامی نکاتی که برای انتخاب فلنج‌ها وجود دارد را بررسی کنید تا یک انتخاب درستی را داشته باشید.
قبل از اینکه بخواهید فلنج را خریداری کنید، برای استعلام قیمت به موارد مختلفی مانند گرید، استاندارد، برند، کلاس، جنس بدنه، ساختار و عملکرد توجه بسیار زیادی داشته باشید؛ زیرا قیمت فلنج‌ها و خصوصیاتی که برای آن‌ها وجود دارد، بر اساس تمامی این مشخصه‌ها تعیین می‌شود.

بررسی کلاس فلنج

درجه‌بندی یا کلاس فلنج، حداکثر فشاری است که فلنج‌ها با افزایش دما می‌توانند در برابر آن‌ها مقاومت کنند. فلنج‌ها با کلاس‌های بالا نسبت به فلنج‌ها با کلاس‌های پایین‌تر قوی‌تر عمل می‌کنند؛ زیرا بالا رفتن دما می‌تواند فشار بیشتری را هم تحمل کند. برای اینکه بتوانند استانداردهای مهمی را برای کلاس فلنج‌ها در نظر بگیرند، از 3 استاندارد مهم استفاده می‌کنند.
این استانداردهای مهم عبارتند از:

  1. ANSI / ASME B16.5
  2. API (6A-6B-6BX)
  3. ISO

فلنج

استاندارد ANSI / ASME B16.5

بر اساس استاندارد ANSI / ASME B16.5  فلنج‌ها در کلاس‌های متفاوتی دسته‌بندی می‌شوند. فلنج‌ها به 7 کلاس متفاوت یعنی150، 300، 400، 600، 900، 1500 و 2500 تقسیم می‌شوند. کلاس‌هایی که برای فلنج‌ها وجود دارد، نشان دهنده دمای قابل تحمل برای فلنج می‌باشد. هر چقدر کلاس فلنج بیشتر باشد؛ پس در نتیجه تحمل دما و فشار فلنج هم افزایش پیدا می‌کند.

معمولاً بیشترین فشاری که توسط فلنج‌ها تحمل می‌شود، 2.4 برابر کلاس آن‌ها است. فشار استانداردها بر اساس psi تعیین می‌شود. اگر کلاس فلنج تغییر پیدا کند، سوراخ‌هایی که درون آن وجود دارد، هم تغییر پیدا می‌کند.

یعنی هر کلاس فلنج جای سوراخ مخصوص به خودش را دارد. اصلاً نمی‌توان این فلنج‌ها را با یکدیگر جابجا کرد. فلنجی که جای سوراخ با سایز 10 اینچ و کلاس 300 دارد با فلنجی که سایز 10 اینچ و کلاس 900 دارند؛ سایز سوراخ کاملاً متفاوتی دارند، اصلاً نمی‌شود آن‌ها را به یکدیگر متصل کرد.
البته در بعضی از مواقع این موضوع وجود دارد، چند سوراخ روبروی هم قرار می‌گیرند، با استفاده از پیچ و مهره آن‌ها به هم متصل می‌شوند. ولی از نظر ایمنی و مهندسی اصلاً عملکرد مناسبی ندارد؛ بهتر است از یک سایز و یک کلاس برای فلنج استفاده کنید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.