انواع فلنج جوشی

فلنج‌های جوشی یکی از لوازم و تجهیزاتی است که در صنایع مختلف کاربرد دارد. انواع فلنج جوشی به دلیل استفاده و امکان جداسازی آسان محبوبیت زیادی در بازار رینگ و فلنج دارند. استفاده از فلنج جوشی به دلیل مزایای خوبی که دارد بسیار متداول و رایج می‌باشد. برای این بتوان استفاده بهتری از این فلنج‌های جوشی داشته باشیم باید انواع مختلف فلنج‌های جوشی را بشناسیم.

فلنج جوشی چیست؟

همان طور که می‌دانید روش‌های متعددی برای اتصال لوله‌ها و تجهیزاتی مانند پمپ و لرزه گیر وجود دارد. اتصالات فلنجی یکی از این روش‌ها می‌باشد. انواع فلنج‌‌های پر کاربرد در واقع قطعه‌های دیسکی شکل هستند که به انتهای لوله جوش داده می‌شود.
فلنج‌های جوشی به شکل جفت و به وسیله پیچ و مهره، لوله‌ها یا قطعات را به یکدیگر متصل می‌کنند.
فلنج‌ها به راحتی باز و بسته می‌شوند و برای استفاده در فشارهای کم و فشارهای زیاد مناسب می‌باشند. بین دو فلنج آب بند یا گسکت قرار می‌گیرد که به وسیله آن کار آب‌بندی لوله‌های انجام می‌گیرد. فلنج‌ها معمولاً از جنس فولاد یا چدن هستند و یا از آلیاژها و سایر مواد ساخته می‌شوند.

فلنج جوشی

انواع فلنج جوشی

همان طور که گفتیم انواع مدل فلنج جوشی با انواع جنس‌ها و متریال در بازار موجود می‌باشند اما فلنج‌های جوشی در دو دسته اصلی فلنج‌های جوشی فولادی و فلنج‌های جوشی پلی اتیلن قرار می‌گیرند.

فلنج‌های جوشی فولادی انواع مختلفی دارند که شامل موارد زیر می‌باشد:

  1. فلنج جوشی با سطح ساده
  2. فلنج جوشی نر و ماده
  3. فلنج جوشی شیاردار
  4. فلنج جوشی برجسته
  5. فلنج جوشی گلودار
  6. فلنج جوشی اسلیپون
  7. فلنج رزوه‌ای

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. فلنج جوشی با سطح ساده

کاربرد استفاده از این نوع فلنج‌ها زمانی است که می‌خواهیم از دو فلنج برای اتصالات آبی استفاده نماییم به خصوص اگر اتصالات آبی ما از نوع ریخته‌گری ساخته شده باشند.
فلنج‌های چدنی و یا فلنج‌های فولادی که مناسب فشارهای کم می‌باشند به شکل سطح ساده ساخته می‌شوند.

2. فلنج جوشی نر و ماده

این نوع از فلنج‌ها به شکل جفت ساخته می‌شوند. شکل ظاهری یکی از این فلنج‌ها به شکل برآمدگی و سطح دیگری به شکل تور رفتگی می‌باشد. این فلنج‌ها معمولاً برای اتصال پوسته مبدل حرارتی به کانال مورد استفاده قرار می‌گیرد.

3. فلنج جوشی شیاردار

این نوع فلنج‌ها نیز مانند فلنج‌های نر و ماده به شکل جفت ساخته می‌شوند. این فلنج‌ها دارای شیار و پیشانی زبانه دار هستند. فلنج‌های دارای پیشانی زبانه و شیار باید مطابق و مکمل یکدیگر ساخته شوند. یکی از فلنج‌ها دارای یک حلقه برجسته زبانه و دیگری دارای یکی شیار ماشین کاری شده می‌باشد.

4. فلنج جوشی برجسته

روی سطح این فلنج‌ها یک لایه وجود دارد که باعث برجستگی فلنج می‌شود. این نوع فلنج با یک واشر مهر و موم می‌شود.

5. فلنج جوشی گلودار

فلنج گلودار جوشی برای استفاده از پالایشگاه کاربرد داد و برای استفاده در دماهای پایین و فشارهای بالا کاربرد دارند. این فلنج دارای یک هاب گلویی بلند و به شکل مخروط می‌باشد. این هاب‌های مخروطی شکل به وسیله جوش با شیب ملایم به دیواره‌های لوله متصل می‌شود.

6. فلنج جوشی اسلیپون

فلنج‌های اسلیپون فلنج‌هایی هستند که برخلاف سایر فلنج‌ها گلویی ندارند. بنابراین برای اتصال این فلنج‌ها جوش بیشتری نیاز است. فلنج‌های اسلیپون از مقاومت کمی در برابر نوسان و ارتعاش‌های سیستم برخوردار هستند و به همین دلیل مناسب استفاده در فشارهای پایین می‌باشند.

از آن جایی که فلنج اسلیپون نصب ساده‌ای دارد و خستگی آن نسبت به فلنج‌های گردن دار کمتر است به همین دلیل در سیستم‌های معمولی کاربرد فراوانی دارد. اما برای نصب فلنج‌های اسلیپون باید ابتدا لوله‌ها به یکدیگر جوش داده شود و سپس اتصالات تنظیم و نصب گردد و این یکی از مشکلات این نوع از فلنج‌ها می‌باشد.

7. فلنج رزوه‌ای

این نوع فلنج‌ها به فلنج‌های دنده‌ای نیز شناخته می‌شوند. اما به دلیل انجام رزوه کاری درون این فلنج‌ها به نام فلنج رزوه‌ای شناخته می‌شوند. یکی از مزایای این فلنج این است که قابلیت اتصال بدون جوشکاری را دارد که این ویژگی آن را از سایر فلنج‌ها متفاوت می‌نماید. این فلنج بیشتر برای دماها و فشارهای بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فلنج‌های جوشی دارای انواع مختلف دیگری نیز می‌باشد که شامل موارد زیر می‌باشد:

  • فلنج حلقه مشترک
  • فلنج لبه دار
  • فلنج اوریفیس
  • فلنج جوشی ساکت
  • فلنج جوشی ته کوب
  • فلنج جوشی کور

فلنج جوشی چه کاربردی دارد؟

فلنج‌های جوشی در صنایع مختلف کاربرد دارند از جمله کاربردهای فلنج‌های جوشی به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  • اتصال لوله به تجهیزات مختلف مانند پمپ ها، کمپرسورها، مخازن و …
  • اتصال به اقلامی که در مسیر لوله قرار گرفته مانند انواع شیرها
  • اتصال به کلیه مواردی که نیاز به جداسازی و یا تعمیر دارند.
  • اتصال به تجهیزات برای کالیبراسیون و تعمیرات

فلنج‌های جوشی از چه موادی ساخته می‌شوند؟

فلنج‌های جوشی از مواد مختلفی ساخته می‌شوند. رایج‌ترین متریالی که برای ساخت فلنج‌های جوشی مورد استفاده قرار می‌گیرد شامل موارد زیر می‌باشد:

  • فولاد ضد زنگ
  • چدن
  • پلی اتیلن
  • فولاد کربنی
  • فولاد آلیاژی

انواع مختلف فلنج جوشی

فلنج‌های جوشی با چه روشی ساخته می‌شوند؟

فلنج‌های جوشی فولادی با دو روش ساخته می‌شوند.

  1. روش فورجینگ
  2. روش ریخته‌گری

فلنج‌های پلی اتیلن نیز با سه روش ساخته می‌شوند.

  1. تزریق
  2. ماشین کاری
  3. قالب گیری

برای ساخت فلنج‌های جوشی پلی اتیلنی با سایزهای خاص معمولاً از روش ماشین کاری استفاده می‌شود.

روش فورجینگ

برای ساخت فلنج با روش فورجینگ ابتدا قطعه فولادی با درصد آلیاژ خاص را درون کوره قرار می‌دهند تا تحت دمای بسیار زیادی حرارت ببیند سپس از کوره خارج کرده و با پتک‌های الکترونیکی به شکل فلنج جوشی در می‌آورند. پس از شکل دادن و سرد شدن آن با روش ماشین کاری شکل نهایی فلنج جوشی به وجود می‌آید.

روش ریخته‌گری

روش ریخته‌گری روش فنی است که برای شکل دادن فلزات به کار می‌رود. در این روش ابتدا فلز را به شکل مذاب در قالب ریخته و پس از سرد شد و انجماد از قالب خارج می‌سازند. ساخت فلنج به روش ریخته‌گری نیز به همین شکل می‌باشد و پس از خارج کردن فلنج از قالب روی آن ماشین کاری انجام می‌دهند تا فلنج شکل نهایی خود را پیدا کند.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.