انواع پیچ‌ برای بستن فلنج‌

انواع مدل فلنج یکی از قطعات بسیار مهمی هستند که برای اتصال قسمت‌های مختلف در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.
معمولاً برای اینکه بتوانند انتقال سیالات را انجام دهند، نیاز دارند از لوله کشی استفاده کنند. لوله کشی در صنایعی مانند نفت، گاز، پتروشیمی و موارد دیگر کاربری بسیار زیادی دارند؛ به همین دلیل برای اینکه بتوانند لوله‌کشی‌ها را انجام دهند، نیاز دارند تا از فلنج‌ها استفاده کنند.
برای اینکه فلنج‌ها را به یکدیگر متصل کنند، از پیچ و مهره‌ها استفاده می‌کنند. به همین دلیل ما تلاش می‌کنیم، شما را با انواع پیچ‌ برای بستن فلنج‌ آشنا کنیم.

انواع رینگ و فلنج یک سری قطعات بسیار ساده‌ای هستند که شباهت بسیار زیادی به دیسک دارند.
درون دیسک‌های فلنج‌ها یک سری سوراخی وجود دارد، با استفاده از پیچ و مهره‌ها به یکدیگر متصل می‌شوند. همانطور که در ابتدای نوشته برای شما توضیح دادیم، برای اینکه بتوانند لوله‌ها و قطعات مختلف را به یکدیگر متصل کنند، از فلنج‌ها استفاده می‌کنند.

برای تهیه فلنچ‌ها از فولاد استفاده می‌کنند. می‌توان گفت که به دلیل اینکه فلنج‌ها با استفاده از پیچ و مهره به یکدیگر متصل می‌شوند؛ پس نسبت به روش‌های دیگر برتری بسیار زیادی دارند. باز کردن و متصل کردن فلنج‌ها کار بسیار ساده‌تری نسبت به اتصالات دیگر مخصوصاً جوشکاری می‌باشد؛ به همین دلیل افراد زیادی هستند که به دنبال استفاده از فلنج‌ها برای اتصالات می‌روند.
فلنج‌ها در انواع متفاوتی در بازار وجود دارند مثل فلنج پلی اتیلن. هر کدام متناسب با شکل ظاهری اندازه ویژگی‌ها و کاربرد می‌توانند مزیت‌های متفاوتی را در اختیار افراد قرار دهند.

پیچ های فلنج

کاربری فلنج‌ها

پرکاربردترین فلنج‌ها که بسیار زیاد در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند، عبارتند از: فلج اسپیلون، گلودار، فلنج کور، لب جوینت، دنده‌ای ساکت ولد، کاهنده. زمانی که قصد دارند، دو لوله را به یکدیگر متصل کنند؛ اگر بخواهند از روش جوشکاری استفاده کنند، لازم است یک سری ویژگی‌های متفاوتی را برای جوشکاری در نظر بگیرند.

ولی اگر نیاز باشد تا اتصالات را از یکدیگر باز کنند، باید برش کاری را برای اتصالات در نظر بگیرند، این موضوع اصلاً کار آسانی نیست. اگر شما بتوانید برای اتصالات متفاوت از فلنج‌ها استفاده کنید، راحتی بسیار زیادی به دست می‌آورید؛ زیرا اتصال فلنچ‌ها با استفاده از انواع مختلف پیچ و مهره انجام می‌شود. باز کردن پیچ و مهره نسبت به باز کردن جوشکاری کار بسیار ساده‌تری می‌باشد، به راحتی جدا می‌شود.

برای اینکه بتوانند فلنج‌ها را به یکدیگر متصل کنند، باید یک روند خاصی را برای اتصال در نظر بگیرند. این روش‌ها عبارتند از:

در مرحله اول لازم است، به هر دو لوله قطعه فلنج را متصل کنند. باید برای اتصال قطعه‌های یکسان از فلنج‌های یکسان استفاده کرد، فلنج‌ها بتوانند هماهنگی بالایی با یکدیگر داشته باشند. در قسمت بعدی دو فلنج را از قسمت مسطح روبروی هم قرار می‌دهند.

در مرحله آخر هم با استفاده از پیچ و مهره‌ها آن‌ها را به یکدیگر متصل می‌کنند، کار اتصال را به اتمام می‌رسانند.
برای اینکه بتوانند کار را به مرحله نهایی برسانند، برای اینکه بتوانند از نشتی بین فلنج‌ها جلوگیری کنند، از یک واشر آب‌بندی استفاده می‌کنند، عایق‌بندی محکم را به وجود می‌آورد.

پیچ های فلنج

انواع پیچ‌ برای بستن فلنج‌

برای اینکه بتوانند اتصال را با استفاده از فلنج‌ها قرار دهند؛ لازم است، تجهیزات را در کنار یکدیگر بگذارند. بعد فلنج را به لوله متصل متصل کنند. بعد پیچ و اتصالات دیگر را هم روی تجهیزات و فلنج‌ها وارد کنند. باید بدانید که اگر پیچ و مهره‌ها و فلنج‌ها به درستی انتخاب نشده باشد؛ پس کاذر به اتمام نمی‌رسد.

برای اینکه بتوانید اتصالات مهمی را در فلنج‌ها به دست بیاورید؛ لازم است مدل‌های متفاوت فلنج‌ها پیچ‌های مورد استفاده را بشناسید. بعد متناسب با فلنج‌ها یکی از بهترین مدل را انتخاب کنید، از آن استفاده کنید.

برای اینکه متوجه شوید، برای فلنج‌ها نیاز است از چه تعداد پیچ استفاده کنید؛ لازم است به تعداد سوراخ‌هایی که روی فلنج‌ها وجود دارند، دقت کنید. برای ابعاد و اندازه پیچ‌ها هم باید به نوع فلنج و کلاس فشار آن‌ها بسیار زیاد توجه کنید. طول پیچی که به صورت استاندارد وجود دارد، طبق استانداردهای فلان تعریف شده است.

اگر از پیچ‌ها فقط برای بستن فلنج‌ها استفاده می‌کنید، بهتر است از پیچ‌های کوتاه استفاده نکنید؛ زیرا باعث می‌شوند، مهره‌ها کامل روی پیچ‌ها قرار نگیرند، مشکلاتی را برای شما به وجود می‌آورند.

به دلیل اینکه طراحی فلنج‌ها به صورتی است، ترکیب پیچ و مهره‌ها باعث می‌شود، نیروها روی فلنج نگه داشته شده باشند؛ اگر مهره فقط روی پیچ جفت شده باشد، اتصالات را ضعیف می‌کند. اتصالات ضعیف ممکن است مشکلاتی را برای شما به وجود بیاورد.

پیچ و مهره‌ دنده‌ای

انواع مدل پیچ و مهره‌ها باید طبق استانداردهای اساسی و درست باشند، افراد از آن‌ها استفاده می‌کنند. طبق استانداردهای ASME B16.5 لازم است، دنده‌های پیچ و مهره به این صورت باشند.
متداول‌ترین و رایج‌ترین دنده‌ای که برای پیچ و مهره مورد استفاده قرار می‌گیرد، یک فرم کاملاً متقارن و یکسانی است.

مشخصات وی شکلی دارد و زاویه 60 درجه برای آن‌ها در نظر می‌گیرند. مدل‌های متقارن مزیت‌های بسیار زیادی نسبت به مدل‌های دیگر مخصوصاً مدل‌های نامتقارن دارند. در واقع باید بدانید که در تولید و رسیدگی به مدل‌های متقارن یک کار بسیار راحتی است. پیچ‌هایی که درون فلنج‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، ممکن است از یک طرف دنده‌ای شده باشند که به آن‌ها بالت گفته می‌شود.

در این حالت یک طرف به صورت دنده‌ای است، طرف دیگر سر شش گوش یا چهارگوش دارد. برای متصل کردن پیچ‌ها باید از آچار مخصوص استفاده کرد. برای محکم کردن پیچ‌ها نیاز به یک مهره نوت می‌باشد. اما اگر از پیچی استفاده کنید، سرتاسر آن دنده‌ای باشد؛ برای اتصال محکم به دو مهره نیاز دارید.

مهره‌های شیش گوش حالت‌های استانداردی وجود دارند، در بازار هستند. شما می‌توانید آن‌ها را خریداری کنید، متناسب با نیاز مشتری مهره‌ها باید هر دو سمت کجبر یا یک طرف دارای واشر باشد، بتوانند برای شما ویژگی‌های بالایی را به وجود بیاورند.

پیچ های فلنج

پیچ و مهره‌ها و جنس آن‌ها

برای اینکه بتوانند پیچ و مهره‌های با کیفیتی را تهیه کنند، باید به یک سری از استانداردهای مهم توجه کنند. برای تهیه پیچ و مهره‌ها از استانداردها استفاده می‌کنند. در واقع درجات متفاوتی هم برای ساخت پیچ و مهره‌های فلنج‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای پیچ و مهره فلنچ‌ها از دو استاندارد استفاده می‌کنند، آن‌ها عبارتند از:

  1. استاندارد ASTM A193
  2. استاندارد ASTM A194

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. استاندارد ASTM A193

پیچ و مهره‌هایی که جنس آلیاژ و فولادهای ضد زنگ دارند، برای بستن فلنج‌ها سوپاپ مخازن تحت فشار و اتصالات دمای بالا یا فشار بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند.

2. استاندارد ASTM A194

از سری مهره‌های فولادی ضد زنگ کربن آلیاژ مارتنزیتی و آستنیتی هستند. مهره‌های فولادی ضد زنگ برای فشار قوی یا درجه حرارت بسیار بالا یا هر دو به صورت همزمان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.