مشخصات فلنج کور عینکی

فلنج کور عینکی یکی از انواع مدل فلنج موجود در بازار است، کاربری بسیار زیادی در صنایع لوله کشی و تاسیسات ساختمان دارد. فلنج عینکی ویژگی‌های منحصر به فردی دارد؛ به همین دلیل برای کاربری‌های خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بعضی از افراد فلنج‌های کور عینکی را با نام فلنج‌های اسپیکال یا سپتیکال فلنج نیز می‌شناسند.
یکی از مزیت‌ها و مشخصات فلنج کور عینکی این است که قابلیت ایزوله کردن بخشی از لوله یا تجهیزات را برای افراد به وجود می‌آورد. ایزوله کردن باعث می‌شود، افراد زیادی به دنبال استفاده از آن بروند. فلنج‌ها در انواع متفاوتی در بازار وجود دارند.

یکی از پرکاربردترین روش برای اتصال لوله‌ها، شیرآلات و تجهیزات مختلف استفاده از انواع اتصالات فلنج هستند.
فلنج‌ها در تجهیزات متفاوتی مانند فلنج لب جوینت، فلنج اسپیلون، فلنج گلودار جوشی، ساکت ولد، کور، رینگ جوینت و مدل‌های دیگر در بازار وجود دارند. افراد متناسب با نیازهای خودشان می‌توانند یکی از انواع رینگ و فلنج را انتخاب کنند، از آن‌ها استفاده کنند.

اگر بخواهیم تعریف ساده‌ای برای فلنج‌های برای شما توضیح دهیم؛ باید بدانید که فلنچ‌ها از سری اتصالاتی هستند، که لوله انتقال یا هر نوع سیال دیگری را به یکدیگر متصل می‌کنند. همچنین باعث می‌شوند، شیرآلات به لوله‌ها جوش داده شوند. از اصلی‌ترین و مهم‌ترین ویژگی که برای اتصال فلنج‌ها وجود دارد؛ این است، امکان با امکان باز و بسته کردن آن‌ها با استفاده از پیچ و مهره است.

همین باز و بسته کردن پیچ و مهره باعث می‌شود، فلنج‌ها محبوبیت بسیار زیادی در کاربری‌های زیادی داشته باشند. فضاهای متفاوت می‌توانند، از فلنچ‌ها استفاده کنند.

فلنج کور عینکی

تعریف فلنج کور عینکی

فلنج یکی از قسمت‌های بسیار مهم و اصلی در صنعت لوله کشی صنعتی به حساب می‌آید، وظیفه‌ای دارد، بتواند لوله‌ها را به شیرآلات و اجزای سیستم تاسیساتی متصل کند. انواع متفاوتی از فلنج‌ها در بازار وجود دارد؛ همین موضوع باعث می‌شود، کاربری آن‌ها با یکدیگر متفاوت شود.

فلنج کور عینکی به صورتی است، از دو قطعه دیسک تهیه شده است.
این دو قطعه از قسمت میانی توسط یک پل فولادی به همدیگر متصل شدند. شکل ظاهری که فلنج کور عینکی دارد، شباهت بسیار زیادی به عینک مطالعه دارد؛ پس به همین دلیل به این مدل از فلنج‌ها فلنج‌های عینکی گفته می‌شود.

همانطور که گفتیم فلنج‌های عینکی از دو دیسک تهیه شده‌اند.

یکی از آن‌ها حالت توپر دارد، شباهت بسیار زیادی به فلنج کور دارد. از بخش توپر برای مسدود کردن جریان سیالات خط لول استفاده می‌کنند. دیسک دیگر فلنج کور عینکی حالت تو خالی دارد، برای باز کردن مسیر عبور سیال از آن استفاده می‌کنند.

برای اینکه بتوانند تولید و اتصال فلنج عینکی را به وجود بیاورند؛ لازم است یک ماشین کاری خاصی را برای آن در نظر بگیرند.
ماشین کاری قطعه فلزی معمولاً از جنس فولاد یا آلیاژهای فولادی است. قطعه فلزی را به اندازه قطر خط لوله می‌برند، برای تولید فلنج عینکی از آن استفاده می‌کنند.

فلنج کور عینکی بین دو فلنج دیگر بسته می‌شوند، با استفاده از یک واشر مخصوص آب‌بندی را برای آن در نظر می‌گیرند. فلنج‌های کور عینکی در هنگام استفاده در خط لوله شامل 4 بخش هستند، آن‌ها عبارتند از:

  1. فلنج کور عینکی
  2. فلنج‌ها
  3. آب بندها
  4. پیچ و مهره

هدف اصلی که برای استفاده از فلنج عینکی وجود دارد؛ این است، بتوانند مسیر عبور جریان سیال را در خط لوله باز کنند یا اینکه آن را ببندند.

روش کار فلنج کور عینکی به صورتی است، فلنج عینکی در محور پل قرار می‌گیرد، می‌تواند در وسط پل گردش کند.

در مواردی قسمت فلنج کور در مسیر قرار می‌گیرد، باعث می‌شود؛ مسیر به صورت کامل بسته شود، جریان از آن عبور نکند.
برخلاف آن ممکن است، قسمت سوراخ‌دار در مسیر قرار بگیرد، باعث باز شدن مسیر و عبور جریان سیال از فلنج عینکی می‌شود.

فلنج کور عینکی

مشخصات فلنج کور عینکی

از مهمترین مشخصات فلنج کور عینکی این است که نیازی به جوشکاری برای نصب ندارد. شما با استفاده از پیچ و مهره می‌توانید فلنج‌های کور عینکی را به یکدیگر نصب کنید. فلنج‌های کور عینکی تنوع بسیار زیادی دارند؛ پس در فشارها و کارکرد متفاوت و مختلف می‌توانند ویژگی‌های بالایی را در اختیار افراد قرار دهند.

طراحی که برای فلنج کور عینکی وجود دارد، طراحی بسیار ساده‌ای است.
شما متناسب با نیاز خودتان می‌توانید فلنج‌ها را سفارش دهید، از آن‌ها استفاده کنید. فلنج‌های عینکی متناسب با استانداردهای جهانی برای نصب در فلنج‌های استاندارد مورد استفاده قرار می‌گیرند. فلنج کور عینکی می‌توانند ویژگی‌های بالایی را هم در اختیار افراد قرار دهند.

فلنج کور عینکی چگونه کلاس‌بندی می‌شود؟

باید بدانید که تمامی فلنج‌ها مخصوصاً فلنج‌های کور عینکی متناسب با فشاری که می‌توانند تحمل کنند؛ در کلاس‌های متفاوتی تقسیم‌بندی می‌شوند. استانداردهای متفاوتی برای فلنج‌های عینکی وجود دارد، آن‌ها عبارتند از:  150، 300، 600، 900، 1500 و 2500.

متناسب با استانداردهای جهانی که برای تولید رینگ و فلنج فولادی وجود دارد، برای فلنچ‌های عینکی هم کلاس‌های متفاوتی را در نظر می‌گیرند.
اعداد کلاس‌های فشاری نشان می‌دهد، چقدر این فلنج می‌تواند فشاری را تحمل کند. اندازه تحمل فشار بر اندازه psi می‌باشد.

فلنج کور عینکی

کاربردهای فلنج کور عینکی

فلنج کور عینکی به دلیل اینکه شکل ظاهری متفاوتی دارند، یک کاربری خاص و منحصر به فردی هم دارند.
معمولاً از فلنج‌های عینکی در صنایع متفاوت با لوله کشی‌های متفاوت استفاده می‌کنند. برای بستن یا باز کردن مسیر سیالات از فلنج کور عینکی بسیار زیاد استفاده می‌کنند.

به دلیل اینکه فلنج عینکی یک بخش توف پر و یک بخش خالی دارد؛ پس به بهترین شکل ممکن می‌تواند امکان باز و بسته کردن مسیر را فراهم کند.

به همین دلیل از فلنج عینکی در فضاهایی استفاده می‌کنند، نیاز به قطع و وصل شدن متناوب دارد.
اگر بخواهیم این موضوع را به صورت دیگری برای شما توضیح دهیم؛ باید بدانید که کاربری اصلی که برای فلنج عینکی وجود دارد، ایزوله کردن یک قسمت از خط لوله یا تجهیز کردن در مسیر لوله کشی می‌باشد.

معمولاً از فلنج‌های عینکی در محل‌هایی استفاده می‌کنند، لوله یا اجزای سیستم لوله کشی به صورت منظم از یکدیگر جدا شدند، یا محل‌هایی در سیستم که مرتباً متوقف می‌شود.

نکته مهمی که باید به آن توجه کنید؛ این است، فلنج کور عینکی با نوع دیگری از شیرآلات که برای مسدود کردن یا برطرف کردن دائمی مورد استفاده قرار می‌گیرند، تفاوت بسیار زیادی دارد.

در واقع کاربری و کارکرد اصلی که برای فلنج کور عینکی وجود دارد؛ این است که در قسمتی از لوله یا تجهیزات نیاز است، مسدود شدن یا ایزوله شدن اتفاق بیفتد تا بتوانند تعویض و نگهداری را انجام دهند. د
ر واقع باید بدانید که فلنج‌های کور عینکی از سری فلنج‌هایی هستند، کاربری بسیار زیادی دارند، در صنایع مختلف متناسب با فضاهای متفاوت از آن‌ها استفاده می‌شود.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.