مشخصات فلنج رزوه‌ ای

فلنج رزوه‌ای (Threaded Flange) جهت اتصال فلنج‌ها به لوله یا سایر بسترهای تاسیساتی بدون جوشکاری استفاده می‌شود.
در واقع فلنج گلودار رزوه‌ای توسط تراشکاری روزه‌سازی شده سپس آن را روی سر لوله یا بستر پیچیده و درزبندی می‌شود. ما در این نوشته مشخصات فلنج رزوه‌ ای یا دنده فولادی را بررسی خواهیم کرد.

جنس فلنج رزوه‌ای

این نوع فلنج بیشتر از فولادهای ساختمانی ساخته می‌شود. در این امر ساده بودن رزوه و روش قلاویز کاری و همچنین روش ماشین تراش است.
با استفاده از فولادهای آلیاژی و فولادهای ضدزنگ همچنین استفاده از چدن‌های تراشکاری و ریخته‌گری و برخی از فلزات رنگی برای این دست از فلنج‌ها دیده می‌شود.

با توجه به اینکه در سیستم‌های تاسیساتی جدید که استفاده از مواد پلیمری برای تولید لوله‌ها رواج دارد در سایزهای کوچک و بزرگ از این نوع فلنج‌ها استفاده می‌شود.

استاندارد فلنج رزوه‌ای فولادی

فلنج دنده‌ای فولادی از اجزای تجهیزات لوله کشی است که دارای استانداردهای مشخصی است.
با استفاده از این استاندارد‌ها در تولید این نوع فلنج‌ها که موجب یکسان‌سازی قطعات تولیدی و همچنین انتخاب بهترین قطعه مورد نیاز است.

بر اساس استانداردها بعضی مشخصات فلنج بایستی بر روی آن نوشته شود.

این نوع مشخصات مانند نام تجاری تولید کننده، اندازه اسمی لوله، مقدار فشار قابل تحمل، شکل سطح فلنج، سوراخ ها، کد مربوط به فرایند حرارتی و مواد تشکیل دهنده انجام شده است.

استاندارد ASME B16.5 برای این نوع فلنج‌ها استفاده می‌شود.
لوله به کار رفته برای این قطعه باید بر اساس استاندارد ASME B31.3 رزوه گردد. بایستی لوله از نوع مانیسمان بدون درز و ضخامت آن برحسب SCHEDULE 80.40 استاندارد ASME B36.10 باشد.

استاندارد ASTM

از این نوع استاندارد برای متریال انواع فلنج‌های فولادی با استاندارد ASTM A182 استفاده می‌شود. پیچ و مهره‌های فلنج دنده‌ای باید براساس استاندارد ASTM A193 B7 و ASTM A193 B16 ساخته شوند.

سایز فلنج رزوه‌ای، شامل موارد زیر است:

  • DIN 2565 PN6
  • DIN 2566 PN10
  • ASME / ANSI B16.5 کلاس 150
  • ASME / ANSI B16.5 کلاس 300
  • ASME / ANSI B16.5 کلاس 600
  • ASME / ANSI B16.5 کلاس 900

انواع فلنج رزوه‌ای

انواع فلنج رزوه‌ای

فلنج رزوه‌ای یا دنده فولادی که دارای دنده‌های سیاه از جنس گالوانیزه است. بر روی این نوع فلنج دنده‌های گالوانیزه با فرایند آبکاری با فلز روی آن انجام می‌شود که مقاومت زیادی نسبت به شرایط نامطلوب از خود نشان می‌دهد.

این نوع فلنج‌ها براساس استاندارد DIN در فشار کاری PN6 تا PN16 بکار می‌روند.

موارد استفاده از فلنج‌های رزوه دار

فلنج‌های دنده فولادی بیشترین کاربرد را در لوله کشی‌های کشاورزی دارند. این قطعات در شرایط با فشار و دمای بالا کار می‌کنند.
آب‌بندی رزوه‌ها در محل اتصال فلنج به لوله از طریق یک نوار تفلون مخصوص صورت می‌گیرد.

کاربرد فلنج‌ در اندازه‌های مختلف متفاوت است، از کاربردهای دیگر فلنج‌های رزوه دار می‌توان به مواردی اعم از:

  • صنعت پتروشیمی
  • صنایع غذایی و دارویی
  • تاسیسات ساختمانی
  • کارخانه‌های فولاد و سیمان

استاندارد فلنج رزوه‌ای فولادی

استاندارد فلنج رزوه‌ای فولادی

در واقع فلنج‌های روزه‌ای فولادی شباهت زیادی به سایر تجهیزات لوله کشی، استانداردهای مخصوص دارد.
استفاده از این نوع استانداردها برای تولید فلنج‌ها در ساعت یکسان‌سازی قطعات تولید و همچنین بهترین انتخاب برای قطعات مورد نیاز است.

براساس استانداردهای بعضی از مشخصات فلنج بایستی بر روی آن نوشته شود. این مشخصات از نام برند گرفته تا دیگر تجهیزات لوله کشی، استانداردهای مخصوص به خود را دارند.

این استاندارد در تولید این نوع فلنج‌ها موجب یکسان‌سازی قطعات تولید و انتخاب هرچه بهتری قطعه مورد نیاز می‌شود. بر اساس استانداردها، بعضی از مشخصات فلنج بایستی بر روی آن نوشته شود.

این نوع مشخصات از نام تجاری گرفته تا اندازه نام لوله، مقدار قابل تحمل، مواد تشکیل دهنده و کد مربوط به فرایند حرارتی، شکل سطح فلنج روی آن هستند.
استانداردها ASME B16.5 برای این فلنج‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

لوله‌های بکار رفته برای این قطعات براساس استاندارد ASME B 31.3 روزه می‌شود. در واقع لوله بایستی از نوع مانیسمان یا بدون درز و ضخامت آن براساس SCHEDULE 80.40 استاندارد ASME B36.10 باشد.

چگونگی نصب فلنج دنده‌ای فولادی

برای نصب رینگ و فلنج که به صورت جفت کار می‌کنند، هر کدام از آن‌ها از یک سمت به لوله و از سمت دیگر به فلنج دیگر وصل می‌شوند.

در واقع انواع اتصالات فلنج به یکدیگر از طریق پیچ و مهره انجام می‌شود.
از این رو دارای امکان باز و بسته شدن سریع و آسان نسبت به سایر روش‌های اتصال لوله‌ها و شیرآلات صنعتی می‌باشند.

با توجه به اینکه اتصال فلنج به لوله یا شیرآلات از دو طریق انجام می‌شود.

در بعضی از فلنج‌ها به وسیله جوش به لوله یا سایر تجهیزات متصل شده و در بعضی دیگر در داخل فلنج و سطح لوله رزوه‌هایی است که باعث اتصال فلنج یا دیگر شیرآلات بدون نیاز به جوشکاری می‌شود.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.