کاربرد فلنج‌ در اندازه‌های مختلف

رینگ و فلنج در اندازه‌های مختلف تولید و به بازار ارائه می‌شود. از این طریق می‌توانند نیازهای مختلف در سیستم آبیاری را پاسخ دهند.
سایز فلنج‌ها با توجه به قطر داخلی لوله‌های آبیاری متفاوت می‌باشد. به منظور اتصال لوله‌ها با قطر مختلف از فلنج‌های متفاوتی استفاده می‌شود.

به صورت کلی انواع مدل فلنج در اندازه‌های مختلف اعم از: 1.2 اینچ، 3.4 اینچ، 1.5 اینچ، 2 اینچ، 4 اینچ و حتی بزرگتر از آن تولید می‌شوند.

فلنج‌ها در مدل‌های مختلفی مانند: فلج گرد، صاف و فلنج دارای حلقه و فلنج دو نبشتی تولید می‌شوند. در زمان انتخاب فلنج برای سیستم آبیاری بایستی به قطر داخلی لوله‌های آبیاری و سایز فلنج‌های مورد نیاز توجه نمود.
در ضمن می‌بایستی از لحاظ اتصال دقیق و محکم لوله‌های آبیاری، فلنج‌های استاندارد و با کیفیتی را انتخاب کرد. از این رو در سیستم آبیاری انتخاب فلنج مناسب با قطر داخلی لوله‌های آبیاری بسیار مهم است.

مشخصات اندازه فلنج‌

اندازه فلنج‌ها برحسب استاندارد ASME B16.9 و ASME B16.47 تولید می‌شوند. مهم‌ترین سایز، رده، ارتفاع و کلاس فلنج می‌باشد.

اندازه فلنج

اندازه فلنج متناسب با قطر لوله هم سایز خود بوده و قطر خارجی کف فلنج، قطر محل عبور سیال و همچنین قطر خارجی گلوی فلنج را مشخص می‌کند.

رده فلنج

یک شماره قراردادی است که ضخامت دیواره‌ها و قطر داخلی فلنج را مشخص می‌کند. در واقع رده فلنج باید برابر با لوله‌ای باشد که به فلنج متصل می‌شود.
رده در فلنج‌های گلودار ضخامت لبه دیواره و قطر داخلی فلنج را مشخص می‌کند.

در فلنج‌های ساکت ولد نشان دهنده قطر داخلی فلنج است، در حالی که در دیگر انواع فلنج ها کاربردی ندارد.

کلاس فلنج

کلاس فلنج نشان دهنده تحمل فشار فلنج است که هر چقدر کلاس بالاتر باشد، ضخامت کف فلنج نیز بیشتر بوده و در نتیجه مقاومت و دوام آن افزایش می یابد.

با توجه به استاندارد فلنج هایی که دارای کلاس  75، 150، 300، 600، 900، 1500 و 2500 می باشند.
براساس استاندارد API فلنج‌ها که دارای تحمل فشار بیشتری بوده و در کلاس‌های 2000، 3000، 5000، 10000 تولید می‌شوند.

فلنج‌ها در اندازه‌های مختلف

آیا فلنج‌ها در اندازه‌های بزرگتر از 4 اینچ نیز تولید می‌شوند؟

باید گفت که فلنج‌ها در اندازه‌های بزرگ تر از 4 اینچ نیز تولید می‌شوند.

در سیستم آبیاری بزرگ و صنعتی که لوله‌های آبیاری بزرگتر می‌باشند. فلنج‌های بزرگتر از 4 اینچ مورد استفاده قرار می‌گیرند.
فلنج‌های بزرگتر از 4 اینچ در اندازه‌های مختلف تولید می‌شوند که معمولا از جنس فولاد، استیل و آلومینیوم ساخته می‌شوند.

سایز فلنج‌های 4 اینچ بستگی به نیاز و استفاده از سیستم آبیاری مختلف دارد که این احتمال وجود دارد تا در اندازه‌های مختلف از قبیل: 6 اینچ، 8 اینچ، 10 اینچ و بزرگتر استفاده می‌شود.

استفاده از فلنج‌های بزرگ در سیستم‌های آبیاری بزرگ، قابلیت اتصال لوله‌های آبیاری را به یکدیگر فراهم می‌کند و موجب بهبود عملکرد و کارایی سیستم آبیاری خواهد شد.

اندازه فلنج و نوع دنده پیچ

اندازه فلنج و نوع دنده پیچ

اندازه پیچ‌ها برحسب قطر خارجی پیچ به صورت میلی متری یا اینچی محاسبه می‌شود. برای مثال قطر خارجی پیچ 16m برابر 16 میلی متر یعنی قطر خارجی پیچ 3.4 اینچ برابر با 3.4 اینچ است.

پیچ و مهره‌ها بر اساس سیستم متریک یا اینچی رزوه می‌گردد. در هر دو صورت دنده روی پیچ به شکل موازی عمل می‌کند.
به این منظور که قطر نوک دنده در طول پیچ یکسان خواهد بود و مهره به راحتی و سریع در سرتاسر پیچ در حال چرخش می‌باشد.

با توجه به سیستم متریک ابعاد پیچ همراه با قطر خارجی پیچ تعیین می‌گردد.

مانند: 30m*2 به این معنا که قطر خارجی پیچ 30 میلی متر و گام آن 2 میلی‌متر است. سیستم اینچی همراه با قطر خارجی پیچ تعداد دنده در اینچ تعیین می‌گردد.
همچون 8*3.4 یعنی قطر خارجی پیچ 3.4 اینچ بوده و تعداد دندانه‌ها در اینچ برابر با 8 دندانه است.

موارد استفاده از رینگ و فلنج در اتصالات لوله‌های آبیاری

رینگ و فلنج دو قطعه صفحه‌ای شکل می‌باشند که برای اتصال لوله‌های آبیاری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

رینگ‌هایی که برای اتصالات آبیاری به کار می‌روند در اطراف ساقه و برگ گیاهان قرار داده می‌شوند و توسط یک فلنج به لوله آبیاری متصل می‌شوند.

در خصوص کاربرد رینگ و فلنج برای گیاهان با ساقه‌ها و برگ‌های نرم بایستی گفت که با توجه به نوع ویژگی‌های گیاه این امکان وجود دارد که استفاده از رینگ و فلنج مناسب نباشد.

در واقع برای گیاهانی که ساقه‌ها و برگ‌های نرمی دارند. احتمال استفاده از رینگ و فلنج منجر به فشار بالا بر روی گیاهان خواهد شد که به موجب آن آسیب‌ها و خساراتی به گیاهان وارد می‌کند.

به همین دلیل است که برای آبیاری گیاهان با ساقه‌ها و برگ‌های نرم خوب است که از روش آبیاری قطره‌ای استفاده کنید و از لوله‌ها و قطره گیرها استفاده نماید.

به طور کلی استفاده از رینگ و فلنج برای گیاهانی با ساقه‌ها و برگ‌های نرم چندان توصیه نمی‌شود و برای گیاهانی که از این ویژگی برخوردارند خوب است از روش آبیاری قطره‌ای استفاده نماید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.