انواع فلنج‌های پلی اتیلن

برای وصل کردن و اتصال لوله‌های پلی اتیلن در سیستم لوله‌کشی، روش‌های مختلفی وجود دارد. روش‌هایی مانند استفاده از اتصالات جوشی، اتصالات پیچی و فلنج‌های پلی اتیلن. اتصال لوله‌ها با فلنج‌های پلی اتیلن یکی از مطمئن‌ترین و مقاوم‌ترین روش‌های اتصال است. با استفاده از انواع فلنج‌های پلی اتیلن اگر نیاز باشد که لوله‌ها را برای انجام تست و … از هم جدا نماییم، با این روش امکان‌پذیر خواهد بود.

فلنج پلی اتیلن چیست؟

برای شناخت مشخصات فلنج پلی اتیلن بهتر است با ماده اصلی ساخت این فلنج‌ها یعنی پلی اتیلن آشنا شویم. پلی اتیلن از جنس پلیمر بود و از اتیلن‌هایی تشکیل شده که به صورت زنجیره‌وار، مولکول پلیمر را تشکیل داده‌اند.
پلی اتیلن در اصل از نفت خام گرفته می‌شود و در صنایع پلاستیک و لاستیک‌سازی بیشترین کاربرد را دارد. استفاده از فلنج پلی اتیلن باعث بهبود عملکرد در سیستم‌های لوله کشی می‌شود.

فلنج پلی اتیلن

کابرد فلنج‌های پلی اتیلن

انواع مدل فلنج موجود در بازار رینگ و فلنج در صنایع مختلفی کاربرد داشته و قابل استفاده است.
صنایع آبیاری، صنایع آب و فاصلاب، صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، صنایع غدایی و دیگر صنایع از مواردی است که فلنج‌های پلی اتیلن در آن به کاربرده می‌شود. صنایعی که نام بردیم معمولاً از لوله‌های پلی اتیلن با قطرها و اندازه‌های مختلف استفاده می‌کنند.
برای اتصال این لوله‌ها به یکدیگر بهتر است از فلنج‌های پلی اتیلن استفاده نمود.

این فلنج‌ها پلاستیکی و تیره رنگ هستند و در محل اتصال لوله‌ها به وسیله جوش، لوله‌های پلی اتیلن را به هم متصل می‌کنند اما این فلنج‌ها را برای تغییر مسیر یا تغییر قطر لوله‌ها نیز به کار می‌برند.

چگونه فلنج پلی اتیلن به لوله متصل می‌شود؟

برای متصل کردن فلنج پلی اتیلن به لوله‌ها باید از رینگ‌های فلزی استفاده نمود. رینگ‌ها بین فلنج‌ها قرار گرفته و لوله‌ها به فلنج‌ها به وسیله جوش متصل می‌شوند. دستگاهی که برای جوش دادن فلنج به لوله‌ها استفاده می‌شود، دستگاه باب فیوژن نام دارد.

این دستگاه دارای هیتر برقی یا گازی می‌باشد و به دو صورت دستی و هیدرولیکی از آن استفاده می‌شود. به وسیله این دستگاه می‌توان به صورت لب لب لوله‌های پلی اتیلن را به هم جوش داده و متصل نمود.

پس از آن که فلنج به یکی از لوله‌ها جوش داده می‌شود، به همین شکل فلنج را به لوله دیگر اتصال می‌دهند و بین دو لوله واشر پلاستیکی برای جلوگیری از نشتی آب قرار می‌دهند. سپس لوله‌ها را با پیچ و مهره به هم متصل می‌نمایند.

دستگاه باب فیوژن

انواع فلنج‌های پلی اتیلن

فلنج‌ها از جهات مختلفی مانند ساختار، نحوه متصل کردن لوله ها، نوع مواد ساخته شده و کاربردهای که دارند به انواع گوناگونی قابل تقسیم‌بندی می‌باشند. اما دو نوع تقسیم‌بندی اصلی برای طبقه‌بندی فلنج‌ها معمولاً به کار می‌رود.

انواع فلنج‌های پلی اتیلن عبارتند از:

  1. فلنج پلی اتیلن سوراخ‌دار
  2. فلنج جوشی پلی اتیلن
  3. فلنج پلی اتیلن کور
  4. فلنج مسطح
  5. فلنج پلی اتیلن برجسته
  6. فلنج پلی اتیلن نر و ماده
  7. فلنج‌های شیاردار و زبانه دار

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. فلنج پلی اتیلن سوراخ‌دار

این فلنج‌ها هم نوعی فلنج پلی اتیلن محصول شده که برای اتصال لوله‌های پلی اتیلن جوش داده می‌شوند.

2. فلنج جوشی پلی اتیلن

همان طور که در قسمت قبل اشاره کردیم فلنج‌های جوشی به وسیله دستگاهی به نام باب ویژن، لوله‌های پلی اتیلن را به شکل لب لب به هم جوش می‌دهد. فلنج‌های جوشی در دو نوع پایه کوتاه و پایه بلند در بازار موجود می‌باشد.

3. فلنج پلی اتیلن کور

فلنج کور برای بستن و انسداد لوله‌های پلی اتیلن کاربرد داد و یک سمت از این فلنج هم بسته شده است.

4. فلنج مسطح

این نوع فلنج‌ها معمولاً از جنس فولاد و یا چدنی هستند ولی گاهی نیز بنا بر نیاز از پلی اتیلن ساخته می‌شوند. یک جهت این فلنج‌ها صاف و مسطح بوده و برای اتصال لوله‌های فشار پایین کاربرد دارند.

5. فلنج پلی اتیلن برجسته

همان طور که از نام این فلنج‌ها مشخص است، این فلنج‌ها دارای شیارهای برجسته در قسمت سطح فلنج می‌باشد. شکل ظاهری این شیارهای به شکل‌های مختلفی می‌باشد. این شیارها ممکن است به شکل‌های دنده‌ای، مارپیچی و یا به شکل مرکز واحد باشد.

6. فلنج پلی اتیلن نر و ماده

این مدل از فلنج‌ها از نوع فلنج‌های جوشی هستند که به شکل جفت می‌باشند. یک سمت فلنج‌های نر و ماده دارای برجستگی و برآمدگی و سمت دیگر دارای فرورفتگی می‌باشد.

7. فلنج‌های شیاردار و زبانه دار

این فلنج‌ها نیز به شکل جفت هستند. تفاوت شیارهای این فلنج با فلنج‌های نر و ماده این است که تا مسیر لوله ادامه پیدا نمی‌کند.
برای جلوگیری از خوردگی و فرسودگی در اتصال لوله‌ها با این نوع از فلنج‌ها باید از واشر روی قطر داخلی و قطر خارجی فلنج استفاده کرد.

انواع فلنج پلی اتیلن 2

مزیت‌های استفاده از فلنج‌های پلی اتیلن

مزیت‌های زیادی که فلنج‌های پلی اتیلن دارند باعث کاربرد زیاد آن‌ها در اتصالات لوله‌های پلی اتیلن می‌شود. به صورت خلاصه مزایای فلنج‌های پلی اتیلن را می‌توان نام برد.

  • عمر زیاد و ماندگاری و دوام بالا
  • حمل راحت و آسان
  • سرعت بالای اتصال لوله‌ها
  • جوشکاری ساده و راحت لوله‌های پلی اتیلن
  • مقاومت در برابر اشعه‌های UV
  • مقاومت زیاد در برابر خوردگی، رطوبت و مواد شیمیایی
  • مقاومت در برابر شرایط آب و هوایی و جوی
  • قیمت مناسب و به صرفه

معایب فلنج‌های پلی اتیلن

این فلنج‌ها در کنار مزایایی که دارند معایبی نیز دارند که به شکل خلاصه می‌توان نام برد.

  • فلنج‌های پلی اتیلن را نمی‌توان در اتصالات پرفشار به کار برد. پلی اتیلن تحمل فشار بالا را ندارد.
  • همان طور که گفتیم فلنج‌های پلی اتیلن از مواد نفتی ساخته شده‌اند. بنابراین نمی‌توان از این فلنج‌ها برای اتصال لوله‌های انتقال مواد روغنی به کار برد.
  • فلنج‌های پلی اتیلنی در واقع از جنس پلاستیک هستند و در حرارت بالا ذوب می‌شوند. بنابراین از این فلنج‌ها برای انتقال مایعات داغ با حرارت زیاد نیز نمی‌توان استفاده کرد.
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.