مشخصات فلنج‌ لب چوینت

فلنج لب جوینت یکی از انواع مدل فلنج است که در لوله کشی‌ها و تاسیسات ساختمانی بسیار زیاد از آن استفاده می‌کنند. فلنج لب جوینت ویژگی‌های منحصر به فرد و ویژگی‌های بسیار خاصی دارد، کاربری‌های خاصی را هم برای افراد به وجود می‌آورد. فلنج‌های لب جوینت با نام‌های دیگری هم شناخته می‌شوند.
از مهم‌ترین مشخصات فلنج‌ لب چوینت این است که اصلاً تماسی با سیال ندارند. فلنج‌ها در کاربری‌های متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. ولی از پرکاربردترین روش‌هایی که برای استفاده از فلنج‌ها وجود دارد، اتصال لوله‌ها، شیرآلات و تجهیزات دیگری است، در لوله کشی به یکدیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

فلنج‌ها در انواع متفاوتی در بازار وجود دارند، آن‌ها عبارتند از فلنج اسپیلون، فلنج گلودار جوشی، فلنج ساکت ولد، فلنج کور، فلنج رینگ جوینت و فلنج‌های دیگر. اصلی‌ترین ویژگی که برای انواع اتصالات فلنج وجود دارد، این است؛ امکان باز و بسته کردن فلنج‌ها با استفاده از پیچ و مهره وجود دارد.

در صورتی که درون اتصالات دیگر مخصوصاً جوشکاری پبچ و مهره وجود ندارد. باز و بسته شدن بسیار راحت فلنج‌ها باعث می‌شود، فلنج‌های لب جوینت کاربری بالا و همچنین کاربری بسیار زیادی داشته باشند، افراد در صنایع متفاوت به دنبال این باشند از فلنچ‌ها استفاده کنند. 

همانطور که متوجه شده‌اید، رینگ و فلنج در انواع متفاوتی در بازار وجود دارند؛ پس با توجه به نیاز مشتری و بر اساس پارامترهایی که برای خرید وجود دارند، باید بتوانند یک مدل فلنج مناسبی را انتخاب کنند، از آن استفاده کنند.
اگر انتخاب آگاهانه و دقیقی از فلنج‌ها به وجود بیاید؛ پس هزینه و زمان اجرای کار تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا می‌کند. می‌توان گفت که طول عمر لوله‌ها هم افزایش پیدا می‌کند؛ لازم است، با انواع متفاوتی که برای فلنج‌ها وجود دارد، آشنا شوید. 

یکی از مهم‌ترین و بهترین فلنج‌ها برای کاربری موردنیاز خودتان را پیدا کنید، از آن‌ها استفاده کنید. 

فلنج لب جوینت

تعریف فلنج لب جوینت

فلنج‌های لب جوینت یکی از قسمت‌های بسیار مهم و اساسی در اتصالات و لوله کشی‌های صنعتی هستند.
از مهمترین وظیفه‌ای که برای فلنج‌ها وجود دارد؛ این است، اتصال لوله‌ها به شیرآلات و اجزای سیستم تاسیساتی را به عهده دارند، می‌توانند ویژگی‌های بالایی را به وجود بیاورند.

در فضاهای متفاوت نیاز به استفاده از فلنج‌های متفاوتی است. فلنج‌ها تفاوت‌های بسیار زیادی با یکدیگر دارند؛ به همین دلیل کاربری آن‌ها نیز متفاوت می‌باشد.

فلنج لب جوینت شباهت بسیار زیادی به فلنج اسپیلون معمولی دارد.
به صورتی که برای فلنج لب جوینت از واشر استفاده نمی‌کنند. لبه داخلی فلنج لب جوینت یک حالت استاپ‌اند دارد، می‌تواند ویژگی‌های بالایی را برای افراد به وجود بیاورد.
ویژگی‌های بسیار زیادی برای فلنج لب جوینت وجود دارد؛ به همین دلیل افراد در فضای متفاوتی به دنبال استفاده از آن‌ها هستند. 

مشخصات فلنج‌ لب چوینت

فلنج‌های لب جوینت معمولاً به همراه فلنج‌های ته کوب مورد استفاده قرار می‌گیرند.
برای اینکه بتوانند فلنج‌های لب جوینت را تهیه کنند، از جنس کربن استیل فولادی استفاده می‌کنند.

از ویژگی‌های بسیار مهمی که درون فلنج لب جوینت وجود دارد؛ این است که آن‌ها اصلاً تماس مستقیم با سیالات ندارند. فلنج‌های لب جوینت از سری فلنج‌های بسیار ارزان قیمت و مقرون به صرفه هستند. افراد زیادی می‌توانند از فلنج‌های لب جوینت استفاده کنند. 

فلنج لب جوینت به صورتی نیست، درون آن‌ها از واشر استفاده شود.
در فلنج لب جوینت امکان چرخیدن و حرکت فلنج روی لوله امکان‌پذیر است.

فلنج‌های لب جوینت از سری فلنج‌های گردن‌دار هستند، مقاومت کمتری دارند، در فشارهای کم از آن‌ها بسیار زیاد استفاده می‌شوند. فلنج‌های لب جوینت بر اساس استانداردهای جهانی و استاندارد ASME B16.5 تهیه می‌شوند. 

فلنج لب جوینت

فلنج‌های لب جوینت چگونه کلاس‌بندی می‌شوند؟

یکی از موارد بسیار مهمی که همیشه برای فلنج‌ها وجود دارد، میزان فشاری است، می‌توانند تحمل کند. بر اساس میزان فشار می‌توانند سایزبندی و استانداردهای متفاوتی را برای فلنج‌ها در نظر بگیرند. کلاس‌بندی فلنج لب جوینت به صورتی است، با توجه به جنس آن و فشاری که می‌تواند تحمل کند، مشخص می‌شود. بر اساس فشار تحمل شده توسط فلنج لب جوینت دسته‌بندی‌های متفاوتی را برای آن‌ها در نظر گرفته‌اند، آن‌ها عبارتند از؛ 

  • کلاس‌بندی بر اساس استاندارد ANSI B16.34
  • بر اساس استاندارد ایزو
  • بر اساس استاندارد API (6A-6B-6BX)

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. کلاس‌بندی بر اساس استاندارد ANSI B16.34

تقسیم بر اساس استاندارد ANSI B16.34 به صورتی مشخص می‌شوند، فلنج‌های فولادی و آلیاژهای متفاوت به کلاس‌های 150، 300، 400، 600، 900، 1500 و 2500 تقسیم می‌شوند.
اعدادی که برای کلاس فشاری فلنج‌ها در نظر می‌گیرند، می‌توانند میزان فشار قابل تحمل را متناسب با psi نشان دهد، حتماً در هنگام خرید باید به آن‌ها توجه کنید. 

2. استاندارد ISO

طبق استاندارد ایزو فشاری که توسط فلنج لب جوینت فولادی تحمل می‌شود، یک عدد بعد از عبارت pn مشخص می‌شود.
در این استاندارد عددی که بعد از pn می‌آید، می‌تواند فشار مشخص شده را بر اساس واحد بار مشخص کند. به عنوان مثال پی ان 50 یعنی که فشار وارد کارکرد فلنج لب جوینت 50 بار می‌باشد. 

3. بر اساس استاندارد API (6A-6B-6BX)

فلنج لب جوینت نسبت به فلنج‌های دیگر قابلیت تحمل و فشار بسیار زیادی دارند؛ به همین دلیل از آن‌ها در فضای بسیار زیادی استفاده می‌شود. 

فلنج لب جوینت

کاربردهای فلنج لب جوینت

باید بدانید که فلنج لب جوینت کاربری‌های بسیار متنوعی دارند، در فضاهای متنوع برای لوله کشی‌های متفاوت از آن استفاده می‌کنند. به دلیل اینکه فلنج لب جوینت واشر دار نیست؛ پس ممکن است در آب‌بندی یک سری ضعف‌هایی به وجود بیاید. به دلیل نبودن واشر از فلنج‌های لب جوینت بیشتر در واحدهای پودری صنایع پتروشیمی مانند پلی اتیلن سبک و سنگین استفاده می‌کنند. از کاربری‌های دیگری که فلنج لب جوینت دارد، عبارتند از: 

  • اتصال لوله‌ها به تجهیزات مختلف مانند مخزن‌ها، پمپ‌های تحت فشار و کمپرسورها. 
  • تغییر در ساختار لوله‌ها 
  • استفاده در صنایع پتروشیمی 
  • اتصالات مربوط به شیرها و تجهیزات دیگر
  • در مسیر لوله‌ها که احتمال تعمیر برای آن‌ها وجود دارد 
  • کاربری‌های مختلف در صنایع شیمیایی 
  • اتصال به تجهیزات ابزار دقیق 

فلنج‌های لب جوینت به صورتی هستند، ویژگی‌ها و مزیت‌های مخصوص به خودشان را دارند.
یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مشخصات فلنج‌ لب چوینت قابلیت چرخیدن فلنج‌ها حول محور لوله می‌باشد؛ پس با توجه به ویژگی‌هایی که برای شما توضیح دادیم، فلنج لب جوینت آزادی بسیار زیادی برای چرخیدن حول محور لوله دارد.

به دلیل اینکه فلنج لب جوینت با جریان لوله ارتباطی ندارد، ویژگی‌های بالایی را به وجود می‌آورد. از مزیت‌های بسیار زیادی که فلنج‌های لب جوینت وجود دارد، می‌توانیم به دسترسی راحت و راحتی بسیار زیاد در کار فلنج لب جوینت اشاره کنیم. 

حتی شما می‌توانید بازرسی یا تعمیرات را در شرایط لازم برای فلنج‌های لب جوینت به دست بیاورید، از آن استفاده کنید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.