انتخاب گسکت برای فلنج‌ها

فلنج‌ها یکی از قطعات بسیار پرکاربرد هستند، برای اتصال بخش‌های متفاوت سیستم لوله کشی در صنایع مختلف بسیار زیاد از آن استفاده می‌کنند. از انواع مدل فلنج در صنایعی که نیاز به انتقال سیالات وجود دارد هم استفاده می‌کنند.
در مواردی برای متصل کردن فلنج‌ها از واشر و گسکت به همراه پیچ و مهره استفاده می‌کنند. در واقع استفاده از واشرها برای محکم کردن فلنج‌ها و جلوگیری از نشتی آن‌ها می‌باشد.
ما در این نوشته فاکتورهای انتخاب گسکت برای فلنج‌ها را بررسی خواهیم کرد.

تعریف گسکت و کاربری آن

گسکت در واژه لغتی به معنای واشر صنعتی برای آب‌بندی یا درزبندی است. در واقع همانطور که از نام گسکت پیدا است، برای اینکه بتوانند از هرگونه نشتی در اتصالات جلوگیری کنند؛ از این قطعه پرکاربرد استفاده می‌کنند. گسکت‌ها در واقع به عنوان یک نوع درزبند مکانیکی هستند.

گسکت از جنس استیل لاستیک، چوب، پنبه، فوم، آلومینیوم، فولاد و جنس‌های متفاوتی تهیه می‌شود.
معمولاً برای اینکه بتوانند فضای خالی که بین دو اتصال وجود دارد، را پر کنند؛ از گسکت ار زیاد استفاده می‌کنند. به خاطر تحت فشار بودن ممکن است خطر نشتی وجود داشته باشد. می‌توان گفت که گسکت کاربری زیادی دارد.

واشر مهرومومی است، بین دو سطح قرار می‌گیرد؛ باعث می‌شود، آب‌بندی بسیار بالایی برای فضا اتفاق بیفتد، مشکلات مختلفی را از افراد دور می‌کند.
امروزه از لوله کشی در فضاهای بسیار زیادی استفاده می‌کنند.

ولی در صنایع بسیار مهم مانند پتروشیمی، فرآوری مواد غذایی، دارویی، آب، گاز بسیار زیاد لوله کشی اهمیت دارد. لوله کشی حتماً باید با کیفیت بالا انجام شود. با توجه به اینکه گسکت عملکرد بسیار عالی دارند؛ پس در نتیجه برای لوله کشی در صنایع مهم هم مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اگر در صنایع احتمال نشتی وجود داشته باشد، کاربری گسکت افزایش پیدا می‌کند.
اگر جلوی نشتی گرفته نشود، برای آن برنامه‌ریزی خاصی را در نظر نگیرند؛ ممکن است مشکلات بسیار زیادی را برای خودشان به وجود بیاید؛ زیرا نشتی باعث می‌شود، محصول و انرژی بسیار زیادی از بین برود.

شما با استفاده از واشرها می‌توانید یک آب‌بندی بسیار قابل اعتمادی را به دست بیاورید، از هرگونه نشت اتصالات جلوگیری کنید.

گستگ فلنج

گسکت‌ها گاربری بسیار زیادی در صنایع مختلف دارند، به دلایل و هدف‌های متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
همانطور که برای شما توضیح دادیم؛ از گسکت در مصارف صنعتی بسیار زیاد استفاده می‌شود. ولی در فضاهای دیگری هم می‌توان به بهترین شکل ممکن از گسکت استفاده کنید، ویژگی‌های بالایی را به دست بیاورید.

اما یکی از کاربری‌های بسیار مهمی که برای واشرها وجود دارد، آب‌بندی انواع اتصالات فلنج می‌باشد.
انواع رینگ و فلنج از سری قطعاتی هستند که برای لوله کشی صنایع مختلف بسیار زیاد از آن استفاده می‌کنند.

از واشرها هم برای اینکه بتوانند فاصله‌های میکروسکوپی بین آن‌ها را پر کنند، استفاده می‌کند.
ممکن است بین فلنج‌ها یک سری ناهمواری‌هایی وجود داشته باشد، در این حالت واشرها می‌توانند این ناهمواری‌ها را پر کند، یک آب‌بندی بسیار بالایی را برای افراد به وجود می‌آورد.
واشرها به عنوان یک قطعه اصلی برای آب‌بندی بین دو پیشانی فلنج مورد استفاده قرار می‌گیرند.

با استفاده از فشاری که پیچ‌ها به فلنج‌ها وارد می‌کنند، این واشرها سر جای خودشان قرار می‌گیرند، عملکرد فلنج‌ها را تا حد بسیار زیادی افزایش می‌دهند. گسکت باعث ایجاد یک اتصال بسیار محکم و با کیفیت در فرنچ‌ها می‌شوند.

در واقع واشرها می‌توانند مسیر جریان سیالات را محکم و مقاوم کنند، برای آب‌بندی دقیق اتصالات را با فشار بیشتری بین سطوح مختلف قرار می‌دهند.

عملکرد اصلی که برای واشرها وجود دارد، به صورتی است، باعث می‌شود؛ آب‌بندی درستی انجام شود. همچنین عیوبی که بین اتصال دو فلنج وجود دارند، برطرف می‌شود.
نکته‌ای که باید به آن توجه کنید؛ این است، باید واشرها را به صورتی انتخاب کنید، در طولانی مدت دچار مشکل نشوند. بتوانند در دما و فشار سیال عبوری برای شما ویژگی‌های بالایی را به وجود بیاورند.

گستگ فلنج

فاکتورهای انتخاب گسکت برای فلنج‌ها

برای اینکه بتوانید عملکرد بسیار عالی را ازگسکت به دست بیاورید؛ لازم است به یک سری از مراحل توجه کنید، نکات مختلفی را در نظر بگیرید.
این نکات عبارتند از:

  1. بررسی واشرها
  2. بررسی سطح آب‌بندی فلنج‌ها
  3. موارد اتصالی را به بهترین شکل ممکن انتخاب کنید
  4. واشرها را محکم کنید

در ادامه برخی از این موارد را بررسی خواهیم کرد.

1. بررسی واشرها

واشر‌هایی که برای اتصالات مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند، باید کاملاً تمیز، خشک و سالم باشند. اگر قصد دارید که واشرها را انبار کنید؛ باید استاندارد نگهداری از این واشرها را در انبار به دست بیاورید. نوع واشر انتخابی متناسب با عوامل محیطی و نوع فلنج انتخاب می‌شود. مهمترین موارد برای انتخاب واشر مناسب برای فلنج عبارتند از:

  1. مقاومت در برابر خوردگی
  2. دما

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1.1) مقاومت در برابر خوردگی

واشر‌ها باید بتوانند در برابر خوردگی مواد شیمیایی مقاومت بالایی را از خودشان نشان دهند. همچنین جنس واشرها نباید به صورتی باشد، باعث خوردگی فلنج‌ها شود.

1.2) دما

دما سیالی است که در خطوط لوله کشی بسیار زیاد از آن استفاده می‌کنند. یکی از عواملی که می‌تواند در انتخاب واشرها تاثیرگذار باشد، دما می‌باشد. دمای سیال و واشر انتخابی باید با یکدیگر هماهنگی داشته باشد؛ در غیر این صورت سیستم دچار اختلال می‌کند.

2. بررسی سطح آب‌بندی فلنج‌ها

سطحی را که قرار است آب‌بندی کنید؛ باید بدون زنگ زدگی و بدون هیچ گونه آسیبی تمیز و تخت در اختیار داشته باشید. در هر صورتی که خراش یا نشانه‌هایی از فشار درون آن وجود داشته باشد؛ بهتر است سطح فلنج را به صورت دقیق بررسی کنید. یا اینکه با استفاده از موارد مهم بازسازی بسیار عالی را برای سطح فلنج در نظر بگیرید.

گستگ فلنج

مدل‌های متنوع گسکت

گسکت از نظر جنس به سه دسته تقسیم می‌شوند، هر کدام از آن‌ها به صورتی می‌توانند ویژگی‌های مخصوص به خودشان را داشته باشند. این دسته‌بندی‌ها عبارتند از:

  1. فلزی
  2. نیم فلزی
  3. غیر فلزی
  4. گسکت فلزی

این مدل از واشرها در مدل‌های متفاوت فولادی و مسی و موارد دیگری تهیه می‌شوند، در بازار وجود دارند. گسکت رینگی یکی از پرکاربردترین گسکت‌های فلزی می‌باشد.

1. نیمه فلزی

گسکت نیمه فلزی از ترکیب دو یا چند ماده فلزی و غیر فلزی تهیه شده‌اند.
در واقع فلز باعث می‌شود، تا ظرافت و استحکام واشر افزایش پیدا کند و بخش غیر فلزی به صورتی است که می‌تواند نیاز را برای آب‌بندی تامین کند. واشرهای نیمه فلزی در انواع متفاوتی در بازار وجود دارد، آن‌ها عبارتند از اسپیرال، پوششی شانه‌ای، ژاکتی، گرافیتی و لبه‌دار.

2. گسکت غیر فلزی

یکی دیگر از واشر‌هایی که در بازار وجود دارد، واشرهای غیرفلزی هستند. این مدل از واشرها با واشرهای دیگر تفاوت‌های بسیار زیادی دارند؛ زیرا برای تهیه واشرهای غیرفلزی از ورق‌های نرم و خشک استفاده می‌کنند. زمانی که واشر با سطح فلنج تماس پیدا می‌کند، باید بتواند فشار مناسبی را تحمل کند، برای فشارهای بالا نمی‌تواند عملکرد مناسبی داشته باشد.

در واقع باید بدانید که برای تهیه واشرهای غیرفلزی از جنس‌های متنوعی استفاده می‌کنند، آن‌ها عبارتند از: آزبست فشرده، لاستیک، غیر آزبست غیر، آزبست فشرده، پودر سرامیک، تفلون و گرافیت.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.