مزایا و معایب کود مایع نسبت به کود جامد

یکی از انواع مواد مغذی مورد نیاز گیاه کود می‌باشد. کود در دو فرم مایع و جامد تولید و در بازار در دسترس کشاورزان و باغداران قرار می‌گیرد. کود مایع مواد مورد نیاز گیاه را در فرم مایع غلیظ شده، در خود دارد. ما تصمیم گرفتیم مزایا و معایب کود مایع را برای شما توضیح دهیم تا بتوانید مناسب‌ترین نوع کود را خریداری کنید.
فرم مایع بودن این نوع کود سبب کاربرد راحت‌تر آن می‌شود چرا که این نوع کود به راحتی با آب و یا سایر مایعات ترکیب و بصورت محلول می‌شود و با غلظت مناسب در اختیار گیاه قرار می‌گیرد.
در گذشته از کودهای مایع موجود در بازار استقبال چندانی به عمل نمی‌آمد. اخیرا با تغییر سیستم آبیاری و افزایش مزایای کودها مایع، استفاده از این کودها با استقبال بیشتری روبرو شده است.

کودهای مایع از نظر ساختاری به دو صورت تک عنصری و همچنین چند عنصری تولید شده و در بازار موجود می‌باشد. مفهوم کود تک عنصری از نام آن پیداست.
کودهای تک عنصری دارای میزان مشخصی از یک ماده یا عنصر غذایی موردنیاز گیاه در هر لیتر می‌باشند. این نوع کود در شرایطی که گیاه دارای کمبود یک عنصر خاص است، استفاده می‌شود.
این نوع کود در رفع مشکل گیاه بسیار موثر بوده و برای گیاهان زراعی و باغی قابل استفاده است. کود روی، پتاس، منگنز و … از جمله این نوع کودها می‌باشند.

کود جامد

کود چند عنصری که معمولا دارای بیش از یک ماده غذایی مورد نیاز گیاه می‌باشد و اصولا در یک حالت متعادل نیاز گیاه به چند ماده را مرتفع می‌سازد. این نوع کود نیز در مورد گیاهان زراعی و باغی بکار می‌رود. ازجمله این نوع کود می‌توان به کود کلسیم و فسفر و کود فسفر و پتاس اشاره کرد.

کودهای مایع از نظر میزان غلظت و رقت نیز در چند دسته قرار می‌گیرند و نهایتا کودهای مایع می‌توانند بصورت ژل‌ها، آی‌سی‌ها، سوسپاسنیون‌ها و غیره تولید و عرضه شوند.
نحوه به کار بردن کودهای مایع به دو روش می‌باشد که در روش اول میزان معینی از کود را با آب آبیاری گیاه مخلوط کرده و به مرور در آب آبیاری تزریق شده و در اختیار گیاه قرار می‌گیرد و در روش دوم کود با آب یا حلال دیگر به حالت محلول در آمده و روی گیاه محلول‌پاشی صورت می‌گیرد.

کوددهی مایع بارها و بارها غلیظ شده‌اند و برای استفاده نیاز است تا طی چند مرحله به میزان لازم رقیق شوند.
برای اینکه کود به غلظت مناسبی برسد باید دستورالعمل ارائه شده برای استفاده از آن را به دقت دنبال کرد. برای حفظ محیط زیست توصیه می‌شود ظرف کود (از هر نوعی که باشد جامد یا مایع) را مجددا برای دیگر مصارف به کار نبرید.

مقایسه کود ها

مزایا و معایب کود مایع

کودهای مایع نیز همچون دیگر کودها مزیت‌ها و معایب خاص خود را دارند که بسته به شرایط مزرعه و یا باغ در مورد استفاده از آن‌ها تصمیم گرفته می‌شود.

مزایای کود مایع

1. در شرایط برابر زمانی که از کودهای پودری برای کود دهی گیاه استفاده می‌شود میزان کود بیشتری نسبت به زمان استفاده از کود مایع مصرف می‌شود. به این ترتیب استفاده از کودهای پودری بهینه نبوده و میزان مصرف کودهای پودری در مقایسه با میزان مصرف کودهای مایع بالاتر می‌باشد.
در نتیجه میزان مصرف پایین‌تر کودهای مایع، استفاده از آن‌ها توجیه اقتصادی بالاتری دارد.

2. درصد جذب که یک فاکتور مهم در سنجش کودها می‌باشد و کودهای مایع درصد جذب بسیار بالایی دارند و در مقایسه با کودهای پودری در این فاکتور نیز بهتر عمل می‌کنند و در مدت زمان اندکی اثر کرده و علائم کمبود عنصر یا عناصر مورد نیاز گیاه کاهش می‌یابد.

3. کودهای مایع را با حساسیت و دقت بیشتری می‌توان جهت بهبود وضع گیاه و تنظیم یک برنامه خاص غذایی برای گیاهان بکار برد.

معایب کود مایع

1. کود مایع بسیار غلیظ بوده و به لحاظ فرمول‌بندی خاصش در ایجاد فرم پیوندی ذرات تشکیل‌دهنده آن باید با دقت و احتیاط فراوان در دز مناسب مصرف شود.

2. کود‌های مایع به دلیل فرایند تولید پیچیده‌تری که دارند به لحاظ قیمتی در رنج بالاتر از کود‌های پودری قرار می‌گیرند.
(ذکر این نکته مهم است که همچنان که در بخش مزایا به آن پرداختیم با وجود قیمت بالاتر کود‌های مایع، باز هم به علت سرعت جذب و مصرف بهینه‌تر استفاده از این محصول مقرون به صرفه است)

3. یک نکته بسیار مهم و حائز اهمیت در کود‌های مایع فساد‌پذیر بودن آن‌ها است. در نگهداری و استفاده از کود‌های مایع باید به این نکته توجه داشت که به سبب تبخیر تاریخ انقضای کود مایع به طور معمول بین 3 تا 5 سال است و پس از گذشتن از زمان مذکور کود ته نشین و فاسد می‌شود.

سوختگی گیاه

نکات مهم در زمان استفاده از کود مایع

بهترین روش کود دهی از نقطه نظر جذب محلول‌ پاشی کود مایع روی برگ‌های گیاه می‌باشد اما این روش در شرایطی ریسک آسیب به گیاه را به دنبال دارد. برای جذب کود روزنه‌های گیاه در طول روز گشوده هستند اما در شرایط آب و هوایی با گرمای زیاد و به سبب نوع فرملاسیون کود ممکن است آب درون کود تبخیر شده و سبب افزایش غلظت کود و آسیب به گیاه شود.

عصاره اضافی کود که روی قیمت‌های مختلف گیاه باقی می‌ماند سبب لکه‌های روی گیاه شده که مانند ذره بین نور را جذب و سبب سوختگی گیاه می‌شود. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که ساعات ابتدایی روز و طلوع خورشید در مناطق گرم بهترین زمان برای محلول‌پاشی و کود دهی گیاه است.

هرگز نباید کود مایع را بدون داشتن اطلاعات لازم با دیگر سموم مخلوط کرد. در صورتی که انجام چنین کاری ضرورت داشته باشد ابتدا میزان کمی از هر دو ماده را با یکدیگر مخلوط کرده و سپس در صورت امکان به میزان لازم ترکیب انجام می‌شود.

نکته بسیار مهم دیگر در کود دهی این است که هرگز در هنگام وزش باد کود دهی از طریق روش محلول‌پاشی انجام نشود. بنابراین در هنگام وزش باد شدید و در زمان بالا بودن و شدت دما و تبخیر استفاده از روش محلول‌پاشی مناسب نمی‌باشد.
کود و یا سم هیچ یک قبل از رسیدن به رقت مناسب نباید درون مخزن تانک قرار گیرند و باید حتما در ظرف دیگری رقیق شده سپس وارد مخزن شود.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.