معرفی سازمان‌های تعیین کننده استانداردهای لوله و لوله کشی

اجرای خط لوله با اهداف مختلف دارای قوانین مشخصی است و طراحی و اجرای آن از استانداردهای مشخصی پیروی می‌کند. استانداردهای لوله و لوله کشی را سازمان‌های مشخصی ارائه می‌دهند که توسط جامعه بین‌المللی مورد قبول می‌باشند. در ادامه سازمان‌های تعیین کننده این استانداردها بطور مختصر بررسی می‌کنیم.

سازمان‌های تعیین کننده استانداردهای لوله و لوله کشی

سازمان‌های تعیین کننده استانداردهای لوله و لوله کشی عبارتند از:

  1. انجمن مهندسین مکانیک آمریکا
  2. انجمن آمریکایی برای آزمایش متریال
  3. موسسه نفت آمریکا
  4. انجمن جوش‌ کاری آمریکا
  5. انجمن کار آب آمریکا
  6. انجمن استاندارد سازی تولیدکنندگان شیرآلات و اتصالات پایپینگ
  7. موسسه استانداردهای ملی آمریکا
  8. انجمن ملی حفاظت از آتش
  9. انجمن گسترش سازندگان اتصالات
  10. انجمن گاز فشرده

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

استاندارد لوله کشی

1. انجمن مهندسین مکانیک آمریکا

انجمن مهندسان مکانیک آمریکا یا به صورت اختصار ASME از قوی‌ترین و قدیمی‌ترین سازمان‌هایی است که در زمینه تدوین استانداردهای حیطه فعالیت خود گام بر می‌دارد. ASME از سال ۱۸۸۰ تا کنون استانداردهایی در حیطه دیگ بخار و مخازن تحت فشار، آسانسورها، اندازه گیری جریان سیالات در کانال‌های بسته، جرثقیل‌ها، ابزار دستی و ماشینی ارائه نموده است. دو استاندارد زیر توسط این سازمان در حیطه لوله کشی و پایپینگ ارائه شده است.

  • 19.1 استانداردهای لوله کشی تجهیزات چدنی و فولادی
  • 19.2 استاندارد تجهیزات لوله کشی سرامیکی

استاندارد های ASME

2. انجمن آمریکایی برای آزمایش متریال

انجمن آمریکایی برای آزمایش متریال یا به اختصار ASTM یک سازمان بین‌المللی است. این سازمان در سال ۱۸۹۸ برای استانداردسازی ریلهای راه آهن تاسیس شد. ASTM از ابتدای کار خود تا به امروز در زمینه صنایع مختلفی از متالوژی و صنعت نیروگاهی و هسته‌ای گرفته تا تولید پارچه و رنگ و … استانداردهای بسیاری وضع کرده است. ASTM در ۱۴۰ صنعت بیش از ۱۳۰۰۰ استاندارد وضع نموده است.

3. موسسه نفت آمریکا

موسسه نفت آمریکا یا به اختصار API در سال ۱۹۱۹ و برای  بررسی و وضع مقررات و استانداردهایی با هدف ایجاد متدهای موثر برای حمایت و پیشبرد یک صنعت قوی و با دوام در زمینه نفت و گاز طبیعی ایجاد شد.
در بیش از ۱۰۰ سال فعالیت خود این سازمان بیش از ۷۰۰ استاندارد در زمینه‌های بهبود ایمنی عملیاتی و محیطی، کارایی و پایداری وضع نموده است. مجموعه قوانین و استانداردهای وضع شده توسط API توسط کمیته‌های بازرسی و نظارتی بین المللی مورد قبول و استفاده می‌باشد.

4. انجمن جوش‌ کاری آمریکا

انجمن جوش‌ کاری آمریکا یا به اختصار AWS یک سازمانی غیرانتفاعی است که در سال ۱۹۱۹ و با هدف و چشم‌انداز علمی‌سازی جوشکاری و هر گونه فرایند اتصال دهی و برشکاری شامل لحیم کاری سخت و نرم و پوشش دهی حرارتی ایجاد شد و آغاز به کار نمود.
اسناد و دستور العمل‌های منتشر شده توسط این انجمن شامل مشخصات و متدهای مورد توصیه، طبقه بندی‌های مرتبط می‌باشد.

5. انجمن کار آب آمریکا

انجمن کار آب آمریکا یا به اختصار AWWA یک سازمان بین‌المللی غیر انتفاعی با اهداف استانداردسازی و آموزشی است. این انجمن بزرگ‌ترین انجمن متخصصان آبرسانی در جان می‌باشد که از سال ۱۸۸۱ مشغول به فعالیت می‌باشد و بیش از ۱۸۰ دشتورالعمل استانداردسازی در زمینه  آبرسانی، انتقال، ذخیره و تصفیه آب بصورت کاملا تخصصی ارائه نموده است.

استاندارتولیدکنندگان اتصالات

6. انجمن استاندارد سازی تولیدکنندگان شیرآلات و اتصالات پایپینگ

انجمن استانداردسازی تولیدکنندگان شیرآلات و اتصالات پایپینگ یا به اختصار MSS یک انجمن فنی و البته غیرانتفاعی است. این انجمن با رویکرد و هدف بهینه‌سازی دستورالعمل‌ها و استانداردهای بین‌المللی اتصالات لوله، رینگ و فلنج، فیتینگ‌ها و واشرهای آب‌بندی و سایر اتصالات در صنعت لوله کشی، ایجاد شد. MSS یک سازمان زیر مجموعه از موسسه استاندارد ملی آمریکا (ANSI) است.
MSS مورد تایید سازمان‌های استانداردسازی که پیش از این ذکر شد نیز می‌باشد. این سازمان استانداردهایی در زمینه نصب و نگهداری و تست انواع اتصالات و شیرها و سطوح اتصالات فلنج‌ها و … ارائه نموده است.

7. موسسه استانداردهای ملی آمریکا

موسسه استانداردهای ملی آمریکا یا به اختصار ANSI یک سازمان خصوصی و غیرانتفاعی است. ANSI وظیفه نظارت بر استانداردها و ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف استانداردسازی در حیطه‌های مختلف محصولات، خدمات، روندها، سیستم‌ها، و کارمندان آمریکا را بر عهده دارد و بر تمامی موارد مذکورنظارت می‌نماید. این مؤسسه علاوه بر نظارت عملیات مطابق‌سازی این استانداردها با استانداردهای جهانی را بر عهده دارد. به این ترتیب می‌توان از مواردی که دارای این استاندارد باشند در کشورهای مختلف جهان بهره جست.
وجود استانداردهای جهانی سبب می‌شود هنگام استفاده از محصولات، این اطمینان وجود داشته باشد که محصولات دارای عملکرد و ویژگی‌های یکسانی هستند و در شرایط یکسان نتایج و کاربردهای یکسانی دارند و به همان صورت آزمایش گردند.

8. انجمن ملی حفاظت از آتش

انجمن ملی حفاظت از آتش یا به اختصار NFPA نیز مانند دیگر موسسات فوق الذکر یک انجمن غیر انتقاعی بوده و فعالیت جهانی خود را از سال ۱۸۹۶ آغاز نموده است. این انجمن در ابتدار توسط شرکت‌های بیمه‌ای و جهت تدوین استاندارد بازار سیستم‌های اسپرینکلر و اطفاء حریق در آمریکا ایجاد شد.

NFPA ابتدا کار خود را با تدوین استاندارد در حیطه سیستم‌های اسپرینکلر آغاز کرد و در ادامه کار خود را جهت توسعه استاندارد برای سیستم‌های برقی و دیگر جنبه‌های ساخت ساختمان از جمله سیستم‌های لوله کشی گسترش داد.

9. انجمن گسترش سازندگان اتصالات

انجمن گسترش سازندگان اتصالات یا به اختصار EJMA در سال ۱۹۵۵ برای ایجاد و حفظ استانداردهای طراحی و ساخت با کیفیت اتصالات تاسیس شد. این استانداردها دانش و تجربه کمیته فنی انجمن را ترکیب می‌کند و برای کمک به کاربران، طراحان و سایرین در انتخاب و استفاده از اتصالات انبساط برای نصب لوله‌ها و مخازن ایمن و قابل اعتماد در دسترس است.
استانداردهای EJMA در سرتاسر جهان به عنوان مرجع انتخاب و کاربرد مناسب اتصالات انبساط از نوع دم فلزی برای نصب لوله کشی ایمن و قابل اعتماد شناخته شده است.

10. انجمن گاز فشرده

انجمن گاز فشرده یا به اختصار CGA یک انجمن با محوریت تجارت و تامین گاز جهت مصارف صنعتی و پزشکی است. انجمن CGA استانداردها و شیوه نامه‌هایی را منتشر می‌کند که متدهای مرتبط با این صنعت را مدون کند. از موارد مهمی که توسط این انجمن بررسی می‌شود خطوط لوله و اتصالات مرتبط با انتقال گاز می‌باشد. در مواردی که مقررات دولتی نامشخص است، اسناد CGA معتبر تلقی می‌شوند. CGA در گروهی از انجمن‌های تجاری قرار می‌گیرد که انتشارات آن به دولت متکی است. این گروه‌ها عبارتند از انجمن ملی حفاظت از آتش (NFPA) و ASTM International.

کد لوله کشی استرالیا

کد لوله کشی استرالیا یا به اختصار PCA، کدی است که کلیه کارهای لوله کشی و زه کشی در NSW باید از آن پیروی کنند. PCA الزامات طراحی، ساخت، نصب، جایگزینی، تعمیر، تغییر و نگهداری تاسیسات لوله کشی و زهکشی را تعیین می‌کند.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.